Güzel Bir Hafta Sonu Dileriz

Kısa Kısa'da yeni bir Hikaye

Yolunacak Kaz?..

Sağlıcakla Kalın

×

















SON YAZILAR :
Loading...


16 Nisan 2022

Demiryolu ve Demiryolu Ulaşımı

Bir yerden bir yere madeni bir yol üzerinde, mekanik bir güçle hareket ettirilen araçlar içinde, insan ve eşya taşımasını temin eden tesislerin hepsine birden demiryolu denir.


Buradan demiryolunun bir bütün olduğu, sadece, ray, travers ve balasttan ibaret bulunmadığı, istasyon binalarının, köprü ve tünellerin, lokomotif depolarının, telgraf, telefon direkleri ve benzerlerinin de demiryolunun bir parçası olduğu ve tarifte sözü geçen taşıma işine yardımcı her tesisin aynı şekilde demiryolunun bir kolunu teşkil ettiği anlaşılır. Bu tariften iyi bir demiryolunda sadece yolun iyi nitelikte olmasının yeterli olmayacağı, bütün tesislerin aynı şekilde iyi olmasının gerektiği, dolayısıyla bunu temin etmenin de çok büyük masraflara yol açacağı kendiliğinden anlaşılır.


Traversler üzerine özel tertibatla bağlanan rayların ucuca eklenmesi ile, elde olunan paralel iki demir şerit, en basit şekliyle bir demiryolu olur. Burada ray dizileri arasındaki iç yüzlerden ölçülen uzaklığa hattın açıklığı denir.

George Stephenson'un yaptığı ilk yolda bu açıklık 4 fit 8½ inç = 1435 mm idi. Bundan sonra başkaları tarafından yapılan hatlarda farklı açıklıklar kullanıldı. Ve kısa zamanda Birleşik Krallık'ta yedi muhtelif açıklıkta yol meydana geldi, bir hattan diğerine geçişte meydana gelen zorluklar sebebiyle bu keyfiliğe son verme lüzumunu duyan hükûmet 1846'da çıkarılan bir kanunla bunu yaptı ve açıklık olarak 1435 mm kabul edildi.

Bugün bütün Dünya'da Japonya, Rusya ve bazı diğer ülkeler hariç 1435 mm normal açıklık olarak kabul edilmiştir. Yolda kabul edilen bu tek açıklık sayesindedir ki, bugün Londra’dan çıkan bir vagonun hiç kesilmeden Kars’a kadar devamı sağlanır.

Tarihi

Arkeologlar Mısır'daki bir piramitin yakınında M.Ö. 2600 yıllarında yapıldığı sanılan bronz ray kalıntılarını gün ışığına çıkarmışlardır. Piramidin yapımında kullanılan taşların ocaklardan taşınmasında bu raylardan yararlanıldığı sanılmaktadır. Mısır'da kullanılan ray örneğinden, lokomotif yapımının gerçekleşmesine dek binlerce yılın geçmesi gerekmiştir. Bu süre içinde raylar, özellikle maden ocaklarında, hayvanların ya da insanların ağır maddelerle yüklü araçları daha kolay çekmelerini sağlamak amacıyla kullanılmıştır. Bu raylar genellikle tahtadan kimi zaman da rayın dayanıklılığını arttırmak amacıyla metallerle kaplanarak yapılmaktaydı. İlk demir ray 1738 yılında İngiltere'de, Cumberland'daki bir maden ocağında kullanılmıştır. Demiryollarındaki asıl gelişim ise buhar makinelerinin gelişmesi ile olmuştur. 1804 yılında Richard Trevithick ilk lokomotifi inşa ederek 24 Şubat günü Galler'deki bir kalay madeninde kullanmıştır. 27 Eylül 1825'te ise kamu hizmetine giren demiryolları ve lokomotifler yolcu ve yük taşımaya başlamasıyla sanayi devrimini de başlatmış sayılır.

İlk elektrikli yol ise 1879 yılında Berlin'de deneysel olarak inşa edilmiş ve bu tarihten sonra özellikle şehir içi tramvay taşımacılığında elektrikli hatlar kullanılmaya başlanmıştır.

Osmanlı Devleti'nde demiryolları

Osmanlı Devleti'nde ilk demiryolu ulaşımı 1854'te Kahire-İskenderiye hattında yapıldı. Anadolu da ilk demiryolu İzmir-Aydın arasında yapıldı. Osmanlı'da demir yolu ağırlıklı olarak II. Abdülhamit döneminde yapılmıştır.


Abdülhamit zamanında yapılan demiryolları ve diğer eserler Osmanlı tarihinin en yoğun dönemi olmasının sebebi, gelişen teknoloji ve 33 yılı aşkın iktidarı boyunca Avrupa ile geliştirilen ilişkiler olarak görülmektedir.

1914'te ülkelere göre demiryolu ağı
ÜlkelerDemiryolu uzunluğu
ABD388.000
Almanya64.000
Hindistan55.000
Fransa51.000
Osmanlı İmparatorluğu5.759
Türkiye Cumhuriyeti'nde demiryolları
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları
Bugünkü Türkiye Cumhuriyeti sınırlarındaki ilk demiryolu 1860 yılında bir İngiliz şirketi tarafından kurulan İzmir-Aydın hattının bir bölümüdür. Sonra sırasıyla 1865'te İzmir-Kasaba, 1869-1877 yılları arasında Şark Demiryolları (Rumeli hattı) döşendi. Daha sonra 1872'de Anadolu-Bağdat ve Cenup demiryolları, 1892'de Mudanya-Bursa, 1899'da Horasan-Sarıkamış ve Sarıkamış-Sınır hatları döşendi ve büyük demiryolları olarak Amasya, Samsun demiryolları ağı döşendi. En fazla demiryolu Cumhuriyet döneminde yapılmıştır.


Demiryolu Hat Açıklığı

Demiryolu hat açıklığı, bir demiryolu hattını oluşturan yük taşıyan iki tren rayı arasındaki mesafeyi tanımlar. Dünyadaki demiryolu hatlarının %60'ı standart hat açıklığı olarak 1.435 mm (4 fit 8,5 inç) mesafeyi kullanır. Farklı mesafelerdeki hat açıklıkları geniş veya dar olarak adlandırılır. İki farklı hat açıklığına sahip hatların buluştuğu yerlerde hat kesintiye uğrar. Bu yüzden bazı geçiş bölgelerinde farklı hat genişlikleri arasında kolayca geçiş yapılabilmesi için çok sayıda hat içeren kısımlar inşa edilmiştir. Hat açıklığı olmayan tek demiryolu türü monoray olarak adlandırılan hat yapısıdır. Bazı hafif yük taşıyan elektrikli demiryolu hatlarında üçüncü veya dördüncü hat bulunabilmektedir. Esas hattın dışında yer alan bu hat elektrik şebekesinin beslenmesi amacıyla kullanılır.

Öne çıkan hat açıklıkları































Tarihçe
İlk örnekler

Şehir efsanesi olarak bilinen bir inanışa göre Jül Sezar'ın araçların genişliğini ayarladığı iddia edilse de yolların genişliğinin kaynağı Roma İmparatorluğundan daha da eskilere dayanmaktadır. Tarihöncesi dönemlerdeki ulaşım araçlarının genişliğine etki eden çok sayıda faktör bulunmaktadır. Bu çok çeşitli etkenlerin sonucunda yaklaşık genişlik 2 metrenin altına düşmüştür. Bu etkenler günümüzde de çok değişmemiştir. Yolun genişliğine etki eden ana etken eskiden açılan yollarda kızak vb ulaşım araçlarının açtığı izlerdir. İlkel ulaşım araçlarında direksiyon ve fren bulunmadığı için yolculuğu kolaylaştırmak için kayaların içine tekerlerin girebileceği oyuklar açılmıştır.
Neolitik döneme ait Avrupa kıtasında bulunan tekerlekli kağnıların genişliklerinin 1.30 ila 1.75 metre olduğu, bu ölçünün Bronz Çağına gelindiğinde 1.40 ila 1.45 metre arasında genelleştiği bilinir. Asurlular, Babiller ve Yunanlar arabaların geçmesi için üzerinde kanal açılmış yollar yapmıştır. Antik dönemde Atina, Sparta ve Olimpiya gibi kentleri birbirine bağlayan bu tür yollar mevcuttur. Bu döneme ait en iyi korunmuş olan yollar Malta’dadır.
Roma İmparatorluğu bu tür kanal açılmış yolları Yunanlardan daha az kullanmış olsa da teknolojik olarak geliştirmiştir. Özellikle Roma işgalinden sonra İngiltere’de ulaşım araç genişliği 1.40 ila 1.50 metre arasında yaygınlaşmıştır. 1814 George Stephenson bölgedeki İngiliz kömür ocağı vagonlarından esinlenerek lokomotif için genişliği teknik nedenlerle hafif değiştirerek günümüzdeki standart olan 1.435 metreye getirmiştir.

Standart
Buhar makinesinin icat edilmesi ile hız kazanan Sanayi Devrimi etkilerini taşımacılık alanında da gösterir. Sanayileşmede öncü konumda olan Birleşik Krallık’ta inşa edilen ilk demiryolu hattı olan Liverpool-Manchester hattında genişlik olarak dönemin önde gelen Britanyalı mühendisi George Stephenson’un de facto standardı olan 1.435 metre kullanılmıştır.
Great Western Railway adlı İngiliz demiryolu şirketinde mühendis olan Isambard Kingdom Brunel ise daha geniş hat mesafesi (2.140 metre) seçerek yüksek hızda daha iyi denge sağlanmasına önem vermişti. Ancak ülkenin farklı bölgelerinde farklı hat genişliklerinin olmasının geçişi engelleyen hatalı bir karar olduğu görülünce Stephenson’un standardına dönülür. Bu dönemde özellikle İskoçya’da yapılan geniş hatlar sonradan standart genişliğe çekilmiştir.
1846 yılında çıkan yasayla demiryollarında hat genişliği için standart olarak 1.435 metre zorunlu kılınmıştır. Eski hatlarda yapılan son değişiklik ise 1892 yılında bitirilmiştir.


Hat açıklığı uyumsuzluğu
Hat kesilmesi, farklı hat genişliğine sahip hatların karşı karşıya gelmesiyle yaşanan durumdur. Ulaşımın kesintisiz devam edebilmesi için bazı çözüm yolları kullanılmaktadır:
Taşıyıcı vagon ile yükün veya vagonun tamamen yeni bir vagonun üzerine yüklenerek devam etmesidir
Taşıyıcı boji ile vagonun boji kısmına uyumlu diğer hat genişliğine göre ayarlanmış boji ile ulaşım sürdürülür
Çift demiryolu hat açıklığı uygulaması, özellikle farklı hat genişliğinin bulunduğu yerlerde ilave bir ray döşenerek her iki hat genişliğinde de ulaşımın sağlanmasına yarar
Değişken demiryolu hat açıklığıne sahip trenler değişebilir aks ve boji sistemleri sayesinde farklı hat genişliklerine uyum sağlayabilirler
Boji dönüşümü ile trenin altındaki kısım yeni hat genişliğine uyumlu olacak şekilde değiştirilir

Demiryolu uzunluğuna göre ülkeler listesi

Demir yolu uzunluğuna göre ülkeler listesi, ülkeleri demir yolu varlıklarına göre sıralar. Rakamlara yolcu taşıma amaçlı olan ya da olmayan, şehir içi veya şehirlerarası tüm hatlar dahildir.

Liste
ÜlkeDemir yolu uzunluğu
(km)
Veri tarihiNot
 ABD202.5002017Dünyanın en uzun demir yolu uzunluğu
 Avrupa Birliği209.8952007Tüm AB ülkeleri toplamı
 Hindistan68.0002020Asya'nın en büyük demir yolu merkezi
 Rusya85.6002019
 Çin139.0002019
 Kanada64.0002017
 Arjantin36.9662014G. Amerika'nın en uzun demir yolu uzunluğu
 Almanya33.8972007En yoğun demir yolu ve Avrupa'nın en uzun demir yolu uzunluğu
 Avustralya33.1682017Okyanusya'nın en uzun demir yolu
 Fransa29.2732017
Brezilya Brezilya29.8172014
Meksika Meksika23.3892020
Güney Afrika Cumhuriyeti Güney Afrika Cumhuriyeti22.3872017Afrika'nın en uzun demir yolu
Ukrayna Ukrayna20.9522016
Japonya Japonya27.3112015Yalnız "Japon Tren Yolları grubu" ağı
Polonya Polonya19.2092017
İtalya İtalya16.7882016
Birleşik Krallık Birleşik Krallık16.3202017
İspanya İspanya16.3552017
Kazakistan Kazakistan15.5302016
Türkiye Türkiye12.7402018
Romanya Romanya10.7742017
İsveç İsveç14.1802020
Çek Cumhuriyeti Çek Cumhuriyeti9.5672017
Pakistan Pakistan8.1002015
Macaristan Macaristan7.9452017
İran İran16.9982014
Endonezya Endonezya5.3682017
Finlandiya Finlandiya5.9262017
Şili Şili6.6342006
Avusturya Avusturya5.5272017
Belarus Belarus5.4592016
Sudan Sudan6.0842006
Kuzey Kore Kuzey Kore5.7352006
Mısır Mısır7,0242017
Küba Küba5.4762007
Yeni Zelanda Yeni Zelanda4,1282018
Norveç Norveç3.8482017
Tayland Tayland4.9002017
Bulgaristan Bulgaristan4.0302017
Özbekistan Özbekistan4.5802011
Myanmar Myanmar11.0252006
Sırbistan Sırbistan3.7642017
Kongo Cumhuriyeti Kongo4.0962008
Slovakya Slovakya3.6262017
İsviçre İsviçre5.1962015
CezayirCezayir4.4402016
Nijerya Nijerya3.6002006
BolivyaBolivya2.8662007
Güney Kore Güney Kore4.1652009
Belçika Belçika3.6072018
Vietnam Vietnam3.3642007
Zimbabve Zimbabve3.1362010
Mozambik Mozambik3.2492008
Türkmenistan Türkmenistan5.0802014
Uruguay Uruguay2.9932006
Azerbaycan Azerbaycan2.0682015
Portekiz Portekiz2.5462017
HollandaHollanda3.0552017
Angola Angola2.7612006
Bangladeş Bangladeş2.8352008
Tanzanya Tanzanya2.7222006
Hırvatistan Hırvatistan2.6042017
Yunanistan Yunanistan2.2402017
Namibya Namibya2.3822006
Letonya Letonya1.8602017
Tunus Tunus2.1652018
Peru Peru2.0202008
KolombiyaKolombiya1.6632007
Danimarka Danimarka1.9872017
Suriye Suriye2.1392008
İrlanda İrlanda1.9312017
Kenya Kenya2.5412013
Fas Fas2.1092017
Irak Irak2.0322006
Moğolistan Moğolistan1.8102008
Litvanya Litvanya1.9112017
Malezya Malezya1.8492010
Gürcistan Gürcistan1.5762016
Sri Lanka Sri Lanka1.5082010
Suudi Arabistan Suudi Arabistan5.5902019
Zambiya Zambiya1.2372006
Slovenya Slovenya1.2092017
MoldovaMoldova1.1512017
Bosna-Hersek Bosna-Hersek1.0182017
Tayvan Tayvan1.7822018
Gana Gana9532017
Kamerun Kamerun9772015
Ekvador Ekvador9662006
Estonya Estonya1.1612017
İsrail İsrail1.3842017
Senegal Senegal9062015
Botsvana Botsvana8882014
Guatemala Guatemala8852004
Madagaskar Madagaskar8482015
Gine Gine8372006
Gabon Gabon8102007
Malavi Malavi7972006
Kongo Cumhuriyeti Kongo Cumhuriyeti7952006
Cibuti Cibuti7812005
Benin Benin7582006
Mali Mali7332002
Ermenistan Ermenistan7322004
MoritanyaMoritanya7172006
Honduras Honduras6992006
Kuzey Makedonya Makedonya6992007
EtiyopyaEtiyopya6992006
Kamboçya Kamboçya6502003
Fildişi Sahili Fildişi Sahili Cumhuriyeti6392007
Burkina Faso Burkina Faso6222006
Tacikistan Tacikistan6162004
FijiFiji5972006
TogoTogo5682006
El Salvador San Salvador5622007
Dominik Cumhuriyeti Dominik Cumhuriyeti5172006
ÜrdünÜrdün5082005
Filipinler Filipinler4912006
Liberya Liberya4902006
Arnavutluk Arnavutluk3342016
Kırgızistan Kırgızistan4172012
LübnanLübnan4012006
Panama Panama3552006
Venezuela Venezuela3362006
Eritre Eritre3062006
Esvatini Esvatini3012006
Kosta RikaKosta Rika2782007
Lüksemburg Lüksemburg2752007
Jamaika Jamaika2722003
Uganda Uganda2592002
Karadağ Karadağ2482006
Guyana Guyana1872001 tahmini
Singapur Singapur1772006
Surinam Surinam1662001
Porto Riko Porto Riko962006
Sierra Leone Sierra Leone842001
Antigua ve Barbuda Antigua ve Barbuda772001 tahmini
Nepal Nepal592006
Saint Kitts ve Nevis Saint Kitts ve Nevis502006
Haiti Haiti402001 tahmini
ParaguayParaguay362006
Afganistan Afganistan242004
Brunei Brunei132001 tahmini
Lihtenştayn Lihtenştayn92006
Nikaragua Nikaragua62006
Nauru Nauru52001
Laos Laos42005Dostluk Köprüsü
Lesotho Lesotho31995
Monako Monako22002
Vatikan Vatikan12001 tahmini
Dünya1.370.7822006

Demir yolu olmayan ülkeler

  • Andorra Andorra
  • Bahreyn Bahreyn
  • Belize Belize
  • Bhutan Bhutan
  • Burundi Burundi
  • Yeşil Burun Adaları Yeşil Burun Adaları
  • Orta Afrika Cumhuriyeti Orta Afrika Cumhuriyeti
  • Çad Çad
  • Kıbrıs Cumhuriyeti Kıbrıs Rum Kesimi
  • Doğu Timor Doğu Timor
  • Ekvator Ginesi Ekvator Ginesi
  • Gine-Bissau Gine-Bissau
  • İzlandaİzlanda
  • Kiribati Kiribati
  • Kuveyt Kuveyt
  • Libya -Libya yapım aşamasında
  • Maldivler Maldivler
  • Malta Malta
  • Mauritius Mauritius
  • Mikronezya Federal Devletleri Mikronezya
  • Nijer Nijer
  • Umman Umman
  • Papua Yeni Gine Papua Yeni Gine
  • Ruanda Ruanda
  • Katar Katar
  • San Marino San Marino
  • São Tomé ve Príncipe São Tomé ve Príncipe
  • Seyşeller Seyşeller
  • Somali Somali
  • Gambiya Gambiya
  • Tuvalu Tuvalu
  • Birleşik Arap Emirlikleri Birleşik Arap Emirlikleri Dubai Metrosu 2009'da açildi 52 km.
  • Vanuatu Vanuatu
  • Yemen Yemen

0 Yorum:

Yorum Gönder

Türkiye Şehirleri Türkiye Coğrafyası Dünya Şehirleri Dünya Coğrafyası Ülkeler



  • Blog Yazıları


    Email
    KISA KISA
    X



    Folower Button

    Takipçiler

    Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Advertise with Us | Site map
    Copyright © 2020. merhancag . All Rights Reserved.

    Bilgi Mesajı

    Duvarı Aşamıyorsan Kapı Aç

    Kıssadan hisse Kısa Kısa'da sizi bekliyor...

    facebook sayfamızı takip edebilirsiniz!