Buhar türbini (İng.: steam turbine, Alm.: dampfturbine), ısıl enerjisi yüksek basınç ve sıcaklığa sahip bir akışkanın ısıl enerjisini mekanik enerjiye çeviren termik turbomakinelerdir. Buhar türbinlerinde akışkan olarak su buharı kullanılmaktadır.
Buhar türbininden elde edilen mekanik enerji genellikle, türbine bir dişli kutusu aracılığıyla bağlanan jeneratör yardımıyla elektrik enerjisine çevrilirken (Turbo-jeneratör grubu) bazen de bir pompanın tahrikinde de kullanılabilmektedir. (Turbo-pompa grubu)
Genelde rankine çevrimiyle güç üretiminde kullanılırlar. Dizel makinalara göre verimleri düşük olmasına rağmen güç/kütle indeksi oldukça yüksektir. Buhar türbinleri buharda bulunan termik enerjiyi mekanik enerjiye dönüştürür.
Bir buhar türbini, genel olarak yatay ekseni etrafında dönebilen bir rotor, bu rotor üzerine monte edilmiş ve rotorla beraber dönen hareketli kanatlar, türbin gövdesi, bu gövde içinde bulunan iç gövde, sabit kanat taşıyıcıları ve sabit kanatlardan meydana gelir.
Rotor,her iki tarafından radyal yataklarla yataklanmıştır. Eksenel yatak, rotoru eksenel yönde sabitleştirir. Buharın türbinden dışarı kaçmasının söz konusu olduğu yerler labirentlerle donatılmıştır.
Buhar türbininin önemli kısımları:
- Rotor
- Curtis kanatları
- Güç kanatları
- Stator kanatları
- İç karter
- Dış karter
- Reglaj
- Main stoper
- İnterceptor reheat stoper (bazı tiplerde)
- Pedastal
- İmpeller regülatör
- Radyal yataklar
- Thrust yatak
- By-passlar
- Nozullar
- Glendler
- İnter labirentler
- Karter labirentleri
- Hız governörü
- Stabilitör pistonlar (servo motor)
- Seyyar kanatlar
- Disk veya tamburlar
- Şaft
- Kavrama
- Eksenel yatak koleri ya da thrust yatak koleri
- Nozul
- Reaksiyon kanatları
- Radyal yataklar
- Karter
- Nozullar
- Glendler
- İnter labirentler
- Karter labirentleri
- Dış karter
- Reglaj
- Main stoper
- İnterceptor reheat stoper (bazı tiplerde)
- Pedastal
- İmpeller regülatör
- Radyal yataklar
- Thrust yatak
- By-passlar
- Hız governörü
- Stabilitör pistonlar (servo motor)
Modern buhar türbini 1884 yılında Anglo İrlandalı mühendis Sir Charles Parsons tarafnda icat edilmiştir. İlk modeli 7.5 kW (10 hp) elektrik üreten bir dinamoya bağlıydı. Charles Parson'ın bu icadı ucuz ve yüksek miktarda elektrik üretimine imkan tanıyordu.
Buhar Türbini Nasıl Çalışır?
Yanma kaynağı olarak kullanılan doğalgaz, kömür, nükleer veya fosil yakıtların yanmasıyla su yüksek derece sıcaklıklarda kaynatılarak kızgın buhar haline dönüştürülür. Elde edilen kızgın buhar ısı yalıtımlı borular yardımı ile tek akışlı bir şekilde türbin kanatlarının olduğu kısma gönderilir. Burada buharı karşılayan ilk türbin reaksiyon tipi kanatlardan oluşan yüksek basınç türbinidir. Hareket etme potansiyeli oldukça yüksek olan basınçlı buhar, yüksek basınç ve sıcaklıkla Y.B türbinin kanatlarına çarparak döndürmeye başlar. Daha sonra Y.B türbininde iş görmüş düşük basınçtaki buhar çift akışlı şekilde alçak basınç türbinine gönderilir ve orada da türbinin kanatlarını döndürerek mekanik bir enerji elde edilir. Oluşan bu mekanik enerji türbine bir dişli kutusu aracılığı ile bağlanan jeneratör yardımıyla elektrik enerjisine çevrilir. Termodinamiğin temel prensiplerine göre rankine çevrimiyle çalışan bu sistemde elde edilen enerji megavat düzeyinde enerji üretimi gerçekleştirmektedir.
0 Yorum:
Yorum Gönder