Japonya’da Nagazaki’ye 15 km mesafedeki adada 1887 yılında kömür
bulunduğundan itibaren kaderi değişti. Kömür çıkartmak amacıyla kurulan
tesislere sürekli göç almasıyla bir anda dünyanın en küçük ve kalabalık şehri
unvanına sahip oldu. Toplamda 76 dönüm büyüklüğü olan arazide nüfus 5300 kişiye
kadar çıktı. Çalışan Japon halkının dışında savaşlarda esir edilmiş insanların
da madenlerde çalıştırıldığı biliniyor.
Hashima adasından çıkartılan kömürün kalitesindeki yükseklik nedeniyle
Mitsubishi firması adaya talip oldu. Firma adaya sahip olduktan sonra
çıkartılan kömür maksimum verimliliğe yükseldi. Denizin 1100 metre altına kadar
inen ocaklardan çıkartıldı kömür madeni.
Adanın inşası sırasında tsunamiden ve tayfunlardan etkilenmemesi için
adanın etrafı beton duvarlarla çevrildi. Bu sırada dünyada ilk kez en yüksek
bina 9 katlı olarak bu adada yapıldı. Adanın şekli ve yapılan binaların uzaktan
görüntüsü ile adaya savaş gemisine benzemesinden dolayı Battleship Island
(Savaş Gemisi Adası) adı da verilmişti.
1900 lü yıllara gelindiğinde petrolün keşfi kömüre olan talebin azalmasına
ve sonra yok olmasına sebep oldu. Bu adanın sonunu getirdi. Mitsubishi firması
1974 yılında adadaki tesisleri kapatma kararı aldı. Adada yaşayan nüfus
Hashima’yı terketme kararı alınca ada ıssızlaştı. Mitsubishi 38 yıl
kullandıktan sonra bedelsiz olarak adayı Nagazaki kent yönetimine bıraktı.
Bugünlerde ada turizm açısından önemli gelir elde eden bir yer. Üstelik
Unesco adayı Dünya Mirası Listesine dahil etti.
Sedat Karadayı
0 Yorum:
Yorum Gönder