İÇTEN YANMALI MOTORLAR
Otomobillerin motoru içten yanmalı motorlardır. Nedir peki bu içten yanmalı motorlar? Bu sorunun cevabını vermeden önce dıştan yanmalı motor nedir onuanlatayımsize İçten yanmalı motorlar icat edilmeden önce buhar makineleri vardı Sanayinin ve ulaşımın pek çok yerinde bu makinler kullanıyordu Mesela, pekçoğunuz filmlerde görmüştür buharlı lokomotifleri ve buharlı gemileri.Bu buharlı makinelerin çalışması için sudan elde edilen buhara ihtiyaç duyuluyordu. Suyu buhara dönüştürmek içinse odun, kömür veyapetrolgibi yakıtlar kullanılıyordu Yakıt motorun dışında bulunan başka bir ortamda yanıyordu. Bu yüzden buhar makinelerine dıştan yanmalı motorlar denmektedir Şimdi gelelim içten yanmalı motorlara: Bu tip motorlarda kullanılan yakıt(genelliklebenzin ve mazot) motor içinde yanma evrimini gerçekleştirmektedir Buyüzden bu tip motorlara içten yanmalı motorlar denir. Yakıtın yanması patlama şeklinde olduğu için aynı zamanda patlamalı motorlar da denilmektedir. İster içten yanmalı, ister dıştan yanmalı olsun her iki motorda yakıt kullanılır ve bu yakıtın yanmasıyla ortaya çıkan enerji harekete dönüştürülür. Şimdide içten yanmalı bir motor olan ve benzin yakıtını kullanan benzinli motorların nasıl çalıştığına bir bakalım!
NASIL ÇALIŞIR ?
Benzinli motorlarda kullanılan yakıt benzindir. Fakat benzin motorun içindeki silindire sıvı halde ve yalnız olarak girmez. Karbüratör sayesinde havayla karışan benzin buharlaşarak silindirin içine girer Benzinin havayla karıştırılması sonucunda bir yanma olur. Bildiğiniz gibi havasız daha doğrusu oksijensiz bir ortamda yanma gerçekleşemez. Yakıt hava karışımının silindirin içinde bir kıvılcımla yanmasıyla ufak bir patlama olur, Bu patlamanın yarattığı basınç, piston tarafından hareket enerjisine dönüştürülür.
Yukarıdaki animasyonu incelersiniz, pistonun iki kez aşağı inmesi ve iki kez yukarı çıkması ile motorun bir çevrimini tamamladığını görürsünüz.Motorun bir çevrimi zaman dediğimiz birbirini izleyen dört evreden geçerek oluşur: Emme,sıkıştırma, yanma ve egzoz zamanları Şimdi bu dört zamanı daha ayrıntılı olarak inceleyelim
1) Emme zamanı: Karbüratörden gelen benzin ve hava karışımı, emme sübabının açılmasıyla silindirin içine dolar. Bu sırada piston aşağı doğru inmektedir.
2) Sıkıştırma zamanı: Emme ve egzoz sübaplarının her ikisi kapalı durumdadır ve piston yukarı doğru çıkar Bu sayede benzin ve havakarışımı sıkıştırılır ve hacmi küçülür Bu hacim küçülmesi aynı zamanda karışımın ısınmasına sebep olur
3) Yanma zamanı: Sıkışan ve ısınan yakıt karışımı, bujiden çıkan bir kıvılcımla yanar Yanma ufak bir patlama şeklindedir Patlamayla genişleyen karışım pistonu aşağı doğru iter Motorun güç üretme zamanı burasıdır
4) Egzoz zamanı: Patlamayla aşağı inen piston, bu aşamada yukarı doğru hareket etmeye başlar Yanmış gazların dışarı atılması zamanıdır artık.Piston yukarı çıkarken egzoz sübabıda açılır Bu sayede yanmış gazlar dışarı atılır Bundan sonra motor yeni bir çevrime başlar
SİLİNDİR SAYISI VE HAREKETİN OLUŞUMU
İçten yanmalı,dört zamanlı bir motordaki silindir sayısı 1'den 16'ya kadar çeşitlilik gösterebilir Genelde otomobillerde kullanılan motorlar 4 silindirlidirler Silindirlerin içindeki pistonların her biri aynı krank miline farklı noktalarda bağlanmışlardır Tüm silindirlerin ortak çalışması sonucunda krank mili dönmekte ve hareketi sağlamaktadır Bir krank mili Silindirlerin yerleşim durumlarına göre motorların tipi değişiklik gösterir.Genelde otomobillerde kullanılan düz motorlarda, silindirler aynı hizaya yerleştirilmişlerdir V-6 bir motorda ise 6 adet silindir, 3'ü sağda 3'ü solda olmak üzere V biçiminde yerleştirilmişlerdir.
Katkıda bulunanlar
İcatlar-Keşifler
FUTBOL |
BLOGLARIMIZ
SON YAZILAR :
Loading...
20 Haziran 2020
Benzinli Motorlar nasıl Çalışır
Türkiye Şehirleri
Türkiye Coğrafyası
Dünya Şehirleri
Dünya Coğrafyası
Ülkeler
0 Yorum:
Yorum Gönder