Bir çok sembolünün yanısıra İstanbul'u simgeleştiren unsurlardan biri de hiç kuşkusuz İETT otbüsleri. Peki bu kentin caddelerini yıllar yılı hangi otobüsler renklendirdi?
1920'ler
İstanbul'da toplu taşıma için kullanılan ilk otobüsler Renault marka Scemia
model tahta kasalı ve uzun burunlu otobüslerdi. Bu otobüsler 1927 yılında
hizmete girdiler ve sadece 4 adet mevcuttu.
İlk burunsuz otobüs
İstanbul burunsuz otobüs ile ilk kez Scania Vabis B41 ile tanıştı. İsveç
malı bu otobüsler o ana kadar alınmış en konforlu otobüslerdi. Ancak bir
kusurları vardı: İETT sağdan direksiyonlu modellerden alabilmişti. Bu da
trafikte sorunlara sebep oluyordu.
1940'lar
1946 yılında Amerikan malı Twin Coach'lardan tam 8 tane alındı. Yolculuk
konforu gittikçe artıyordu.
1950'ler
Almanya'dan ithal edilen Bussing'ler tam 100 adetti ve 1951-52 yıllarında
hizmete girmişti.
Alman otobüslerinin
devri
İlk Mercedes
İETT envanterine giren ilk Mercedes'ler O321H modeli idi. 1955'te satın
alınan bu otobüsler ile yeni bir döneme girilmişti.
İlk yerli otobüs
İlk yerli otobüs olarak hizmete giren Tosun, 2014 yılından beri restore
edilmiş hali ile belirli saatlerde hizmet vermeye devam ediyor.
1960'lar
İngiltere'den 1968-1969 yılları arasında tam 300 tane ithal edilen bu
otobüsler otomatik vitesi sebebiyle halk tarafından büyük ilgi ile
karşılanmıştı.
1970-73 seneleri arasında Almanya'da 178 adet Büssing U-47 satın alındı.
Şehrin simgesi olan
otobüsler
Macaristan'dan aldığımız bu otobüsler şehrin simgesi oldular. 305 adet
alınan bu otobüs, uzun süre hizmet verdikten sonra emekliye ayrıldı.
İlk körüklü otobüsler
İstanbul'un ilk körüklü otobüsleri olan Ikarus IK-280'lerden 195 adet satın
alınmıştı
1980'ler
1980 yılında Mercedes-Benz O302 12.RST otobüsünden 128 adet satın alındı
MAN'ın devri
Yine aynı dönemde MAN'ın SG-220 körüklü modelinden 140 adet satın alındı.
Bu otobüsün en arkasında seyahat etmek fazla hareketli olduğundan halk
tarafından oldukça seviliyordu.
1990'lar
1997 yılında alımına başlanılan Mercedes O345'ler çevreye duyarlı motorları
sebebiyle diğer araçlardan ayrılacak şekilde yeşile boyanmışlardı ve toplam 481
adet satın alınmıştı.
Son İstanbul
Solo tipi gibi yeşil renkte bulunan Mercedes Benz O345/K'dan 82 adet satın alındı. Bu otobüsler ile alçak taban İstanbul'da bir standart haline geliyordu.
0 Yorum:
Yorum Gönder