Murat 124 ya da halk arasındaki yaygın ismiyle Hacı Murat, 1971 yılında TOFAŞ’ın Bursa fabrikasında Fiat 124 şasesine oturtularak Türkiye’de yabancı lisansla üretilen ilk otomobil.
Murat 124, 1971-1976 arasında 134 bin 867 adet üretilmiştir. Kuş serisinin üretiminin başlamasıyla 1976 yılında üretimi durdurulmuştur. 1984 yılında TOFAŞ Serçe adıyla yeniden üretimine başlanmış, 1995 tarihinde bu kez tamamen durdurulmuştur.
1197 cc'lik motoru 65 hp güç üretmekte ve aracı 170 km/sa hıza çıkarabilmektedir
Murat adı Fiat markasının Türkiye'ye uyarlanmasıdır. Koç Holding ve Fiat, bu isim değişikliğiyle Türk tüketicisine yerli bir otomobil sunumunu vurgulamak için yapılmıştır. Fiat, İspanya'da da aynı isim değişikliğini o zamanki ortağı Seat ile de uygulamış ve İspanya'da satışa sunulan Fiat araçları, Seat adıyla satılmıştır.
Fiat 124, Avrupa'da Yılın Otomobili yarışmasında 1967'de birincilik ödülünü almıştır.
2002 yılında çıkan ÖTV (Özel Tüketim Vergisi) indirimi ile yollardaki Murat 124'ler azalmaya başlamış, devlet tarafından toplanıp hurdalığı kaldırılmıştır. Buna karşın trafikte Murat 124'lere rastlanması mümkündür. Reklam filmleri ve sinema filmleri sayesinde Murat 124'e olan ilgi artmaya başlamıştır. Bu da antika otomobil sevenleri tetiklemiş ve toplum içinde "Hacı Murat" veya "Hacı Muro" diye adlandırılan otomobiller, modifiye edilerek trafiğe sürmeye başlamışlardır. İlk üretilen ve seri numarası 0001 olan Murat 124, Bursa'daki TOFAŞ Anadolu Arabaları Müzesinde görülebilir.
0 Yorum:
Yorum Gönder