Fransız Heykelci 19.yy.lın önemli heykeltraşlarından olan Auguste Rodin mütevazi bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelir.Resim yapmayı seven bu çocuk ileriki yıllarda Fransız romantizminin güçlü bir temsilcisi olacaktır.16 yaşında Paris Resim okulunda üstün nitelikli bir öğretmen olan Lecog de Boisbaudran'nın öğrencisi olur.Lecog onun için hem büyük bir şans hemde hayatının en büyük şanssızlığı olur,çünkü ondan öğrendiklerinyle taban tabana zıt gözlemlerde bulunup Michelangelo'yu kurtarıcısı sayacaktır.Lecog ,Ingres ekolünden yürür.Tüm yeteneğine rağmen Paris Güzelsanatlar Yüksek Okulunu kazanamayınca büyük hayal kırıklığına uğrayan Rodin taş bezeme ustalığı yapmış ,aynı yıllarda Antoine Luis Barye'nin sınıfına devam ederek klasik öğrenmelerini sürdürmüştür. Antoine Luis Barye heykeltraştır ve onun üzerinde kalıcı izler bırakır,1864-70 li yıllarda Antoine ,1864-87 süreci A.E.Carrier-Belleuse atölyesinin öğretileri belleğine yerleşerek analiz -sentez çizgisinin eksik parçalarıyla Rodin'i arayışlarına sürükler.Brüksel Borsasının bezemelerine yardım etmiştir.
BURNU KIRIK ADAM 1964 ilk anlamlı yapıtını yaptığında duyduğu kıvanç Resmi Salon sergisi jürisinin geriçevirmesiyle gölgelenir.1875 ona İtalya kapısını araladığında MICHELANGELO 'nun eserlerinde içindeki sorgu fırtınası pekçok cevabını bulmuştur,Akademik kaygılardan beni kurtaran kişi olarak bahseder Manierizm'in Dev'inden.Ve 1878 de Rodin şeytanın bacağını kırmıştır ilk önemli yapıtı TUNÇ ÇAĞI'nı sergiler.Doğrudan canlı modelden çalışmıştır ve heykeli anıtsal özelliklerden arındırarak insan boyutuna indirgediği için,Naturalist etkilerin ilk çığlığını duyarız.ONU SEMBOLİZM -ROMANTİZM-NATURALİZM arasında boğuşurken bulmak mümkün. RODİN heykel de DEVİNGEN yapılar kuran dinamikler kurmuş oldoğu için onun heykellerine tek bir noktadan bakış yerini sayısız devinim ve ilintilere bırakır.Anlatımcıdır.Üslubu,kişil iklerin ve devinim duygusunun vurgulandığı ısrarlı bir Romantizmdir,çağdaş eğilimli bir romantizmi,natüralist bir gerçeklikte,sembolik ifadeler kurarak anlatır. 1905 YÜRÜYEN ADAM buna en güzel örneklerden biridir.ve başının belası meşhur kapı siparişi:20 yıl uğraştıysada birtürlü bitiremediği bu kapıyı1880 de sevres porselen fabrikasında çalışırkenParis Dekoratif Sanatlar Müzesinin kapısı olarak tasarlanarak sipariş verilmiş.Floransaya gittiğinde, GHIBERTI'nin CENNET KAPILARI adlı yapılarından (vaftizhane kapısı) esinlenmiş,CEHENNEM KAPISI adını verdiği bu eserin bizi ilgilendiren bir kısmı var.Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesinin Bahçesinden tanıdık gelebilir.Ünlü DÜŞÜNEN ADAM heykeli bu tasarımın bir parçası.Çok sayıda figür içeren bu düzenleme,sanatçının bu figürleri mermer yada tunçtan tek tek ele almasına olanak vermiş,son derece devingen yapılardan oluşmuştur.Düzenlemenin üst kısmında yer alanDüşünen Adam(1880 Rodin Müzesi Paris) Michelangelo'nun yaptığı Sistina şapelinin tavan resmindeki SON YARGI sahnesinden çağrışımlar yapmaktadır.Rodin uluslar arası ününü ilerleyen yıllarda kazanmış,seçkin kişilerin portrelerini de yapmıştır.Tek atlı figürü 1886 da General Liynch'in atlı heykelidir,Santiago daki yerine yerleştirilemeden Şili Devrimi'nde yok olmuştur.Bunun gibi talihsiz eserlerinden 4lü bir grup oluşturan CALAİSLİLER ,Newyork ta Joseph H.Hirson'un koleksiyonundadır.UGOLİNO 1882 VE ÖLÜMSÜZ BAHAR 1884 de KAYAN BİÇİMLER VE AKICI RİTİLER KULLANMIŞ OLMASI biraz arabesk unsurlardan kaçınmadığını belgeler.Bu kadar iş ilhamsız esinsiz olmaz,onun da ruhunun denizindeki hazinesi var,bayan bir heykeltraş,yardımcısı,modeli,CLAUDEL .1880 ler onun figürleriyle dolu.1902-1905 ise Rainer Maria Rilke.Sıradışı bir adamın aşkları da biraz sıradışı olabiliyor,çıldıran biri var,akıl hastanesine yatanı,eserlerini ben yapmıştım diyeni var,hatta piyasada hala bununla ilgili bir roman-biyografi bile mevcut,adını söylemiyeceğim onu da siz bulun,konusu Rodin sevgilisi olan bir kadının iddiaları...?! Rodin için söylenenlerden biri:BERNARD CHAMPİGNEULLE:"Rodin imgelem gücünü özgür bıraktı,kutsal kitabın tanrısını grek tanrılarıyla,Dante'nin kahramanlarıyla Boudelaire'in lanetli kadınlarıyla harman etti.Gerçekte aktöresi,dini ve ahiret mutluluğu anlayışı tek başına sanattır" RODİNİN SANATSAL VASİYETNAMESİ:"Sanatçı büyük bir örnektir.Mesleğine tapar:Onun en değerli ödülü,işini en iyi yapmanın kıvancıdır....Dünya ancak bütün insanlar sanatçı ruhuna sahip oldukları zaman,yani hepsi yaptıkları işten zevk aldıkları zaman mutlu olacaktır." Şehveti çılgın idealizmle taşa gömen adam. Bazıeserleri:Ebedi gözde1889(FUGIT aMOR*I'Eternale idole),Ben Güzelim1882(Je suıs belle),Danaid1885,Düşünce 1886,Öpüşme1886,Bakkhalar,Balzac anıtı,Hugo anıtı,
0 Yorum:
Yorum Gönder